Očka – výhody a poškození hlavních typů kultury pro člověka

MOSKVA 18. března – RIA Novosti. Čočka je dietní produkt bohatý na vitamíny a prvky. Proč je čočka užitečná a škodlivá pro zdraví žen i mužů, jak ji chutně vařit a také jak si vybrat tu správnou a jaké množství skladovat – v materiálu RIA Novosti Historie a druhyČočka je luštěnina, která je pěstována jako potravinářská a krmná rostlina. Čočka se jedla ve starověku, oblíbená byla ve starověkém Egyptě, chléb z ní se vkládal do rakví zemřelých. Z Afriky se dostal do Řecka, kde byl každodenní potravou prostého lidu, a poté se rozšířil do zemí Evropy. Tyto fazole byly přivezeny do Ruska až ve XNUMX. století a byly nazývány „sochevitsa“, od slova „šťavnaté“. Nyní jsou největší plantáže čočky v Indii, Kanadě, Turecku, Nepálu, Íránu. Ve střední Evropě je chována vzácně, existuje více druhů čočky: Složení a kalorický obsah Čočka obsahuje vitamíny E, B a PP, karoten, fosfor, vápník, draslík, měď, bór, nikl, chrom, jód, fluor, zinek , mangan, molybden, stejně jako mastné kyseliny omega-3, omega-6. Luštěniny jsou přitom bohaté na lehce stravitelné bílkoviny. Obsah kalorií ve 100 gramech produktu – 284 kcal. Nutriční hodnota: Zdravotní přínos čočky Tyto luštěniny jsou výživné a poskytují tělu mnoho vitamínů a minerálů, přičemž jsou snadno stravitelné. “Čočka je na druhém místě v obsahu bílkovin mezi ostatními luštěninami,” řekla RIA Novosti nutriční terapeutka Veronika Khovanskaya. „A když se konzumuje s obilovinami, jako je hnědá rýže, poskytuje stejně kvalitní bílkoviny jako červené maso, jen je prospěšnější pro zdraví srdce. Čočka obsahuje také velké množství vlákniny (jedna porce poskytuje cca 30 % denní hodnoty) – to pomáhá snižovat „špatný“ cholesterol a zlepšovat činnost trávicího systému. Draslík, folát a železo obsažené v produktu mají také mnoho prospěšných vlastností. Draslík neutralizuje škodlivé účinky soli a snižuje krevní tlak. Kyselina listová chrání srdce a podporuje tvorbu červených krvinek v těle. Železo pomáhá zmírnit únavu Škodlivost čočky a kontraindikaceČočku se nedoporučuje zařazovat do jídelníčku při onemocněních trávicího traktu, dysbakterióze, dně. “Výrobek má vedlejší účinky, pokud je konzumován v nepřiměřených množstvích,” poznamenal odborník na výživu. „Například plynatost, zánět ledvin nebo špatné trávení. Pokud se tedy objeví nepříjemné příznaky, je lepší konzumaci omezit.“ Výhody a poškození čočky pro ženyČočka obsahuje aminokyselinu tryptofan, která zlepšuje náladu, díky čemuž ji dokáže regulovat, což je důležité zejména v období PMS a menopauzy po 55 letech. V těchto obdobích blahodárně působí na tělo bohatý vitamin-minerální komplex, který zmírňuje příznaky. Také čočka je užitečná pro ženy v těhotenství, protože obsahuje kyselinu listovou, která napomáhá správnému vývoji plodu. Poškození luštěnin spočívá v tom, že může způsobit alergie a přejídání produktu může narušit srdeční činnost kvůli velkému množství draslíku. Výhody čočky pro zdraví mužů Čočka pro muže je užitečná díky tomu, že normalizuje průtok krve a čistí cévy, což zlepšuje potenci. Kromě toho snižuje zánět v prostatě, což může pomoci při prostatitidě, a vysoký obsah bílkovin podporuje růst svalů. Při nadměrném užívání přípravku existuje možnost zhoršené funkce ledvin, trávení, tvorby kamenů. Výhody a poškození čočky ve výživěVýzkum uvádí, že čočka je užitečná při cukrovce. Celkově ozdravuje tělo, díky rostlinným bílkovinám dodává energii, zlepšuje výkonnost, náladu, pomáhá snášet stres. Červená čočka Díky bohatému chemickému složení posiluje červená čočka imunitní systém, zvyšuje odolnost organismu proti infekcím, normalizuje trávicí činnost, má antioxidační aktivitu a neutralizuje volné radikály, obnovuje funkci jater a snižuje hladinu cukru. Fazole navíc příznivě působí na zdraví očí, čistí obličej od akné, pomáhají proti zácpě a průjmu a posilují cévy. Červená čočka může ublížit lidem s individuální nesnášenlivostí, dyskinezí žlučových cest, cholelitiázou a urolitiázou, žaludečními vředy, hemoroidy, dnou. Zelená čočkaProtein obsažený v zelené čočce se tělem dobře vstřebává a obsahuje mnoho esenciálních aminokyselin. Obsahuje také spoustu vitamínů skupiny B, které příznivě ovlivňují imunitu, aktivně se podílejí na práci svalů a buněčného metabolismu a normalizují činnost nervové soustavy. V některých případech jsou fazole kontraindikovány pro lidi s trávicími problémy, onemocněními gastrointestinálního traktu. Produkt by měl být postupně zaváděn do stravy, aby se zabránilo nepohodlí v žaludku. Žlutá čočkaŽlutá čočka se liší tím, že se vaří rychleji než jiné odrůdy. Fazole jsou užitečné při anémii, slabé imunitě, kardiovaskulárních onemocněních, posilují kosti, nehty a vlasy, zlepšují trávení díky vláknině a nasycují tělo bílkovinami a esenciálními aminokyselinami. Produkt se dobře hodí do stravy a je užitečný pro těhotné ženy. Jeho poškození spočívá ve skutečnosti, že žlutá čočka může způsobit plynatost, diatézu kyseliny močové, exacerbaci žaludečních vředů, gastroenterokolitidu, chronickou kolitidu. Hnědá čočkaHnědá čočka by měla být přidána do jídelníčku při depresi, nervových poruchách, cukrovce, ledvinových kamenech. Obecně platí, že nasycuje tělo bílkovinami, vitamíny a minerály. Kontraindikace přijetí – plynatost, dna, poruchy metabolismu, diatéza kyseliny močové, problémy s trávicím traktem, onemocnění žlučových cest, slinivky břišní, zánětlivé procesy v žaludku a střevech. Čočková kašeČočková kaše pomáhá uklidnit nervový systém díky tryptofanu ve svém složení, také zvyšuje odolnost proti stresu a normalizuje psycho-emocionální pozadí. Díky vitamínům a minerálům, které fazole tvoří, zvyšují imunitu, čistí cévy od cholesterolu, zvyšují hemoglobin, výkonnost, dodávají energii, snižují pravděpodobnost vzniku srdečních chorob. Výrobek by neměli používat lidé s dysbakteriózou, syndromem dráždivého tračníku, revmatismem, dnou, pankreatitidou, hemeroidy Recept na vaření Ingredience: Způsob vaření: Cibuli a mrkev je třeba nakrájet a osmahnout na pánvi, poté čočku opláchnout a přidat do zelenina spolu s kořením. Poté do pánve nalijte vodu a směs vařte 20 minut na mírném ohni pod pokličkou. Čočková polévkaČočková polévka kromě příznivých účinků na imunitní systém, srdce a cévy aktivuje mozkovou činnost, zlepšuje paměť, pozornost a koncentraci. Pomáhá proti zácpě, zrychluje metabolismus, odstraňuje toxiny a toxiny, dodává energii, hodí se k dietě. Pokud však produkt zneužíváte, mohou se vyskytnout problémy s gastrointestinálním traktem, poruchami trávení, tvorbou plynu. Opatrně by se čočka měla jíst při pankreatitidě, dně, onemocněních trávicího traktu Recept na vaření Ingredience: Způsob vaření: Nejprve je třeba svařit vývar, pak v nádobě na polévku rozpustit kousek másla a osmažit na něm cibulku. Vývar v jiné nádobě se přivede k varu a jedna sklenice se smíchá s rajčatovou pastou a přidá se k zelenině. Dále je třeba směs vařit a osolit. Čočku a obiloviny je třeba umýt a přidat do polévky, nalít zbytek vývaru. Vařte do měkka na mírném ohni – cereálie by měly změknout. Naklíčená čočka Naklíčená čočka obsahuje vitamíny A, B, PP a E, dále jód, vápník, železo, hořčík, bór a mastné kyseliny. Díky tomu přípravek zlepšuje stav vlasů a pokožky, má pozitivní vliv na imunitu, trávení, urogenitální systém a metabolické procesy. Zároveň je kontraindikován pro osoby s onemocněním trávicího traktu, přípravek dráždí střevní stěny a způsobuje zvýšenou tvorbu plynů. Naklíčené fazole by navíc neměli používat lidé s dnou. Čočka na hubnutíČočka je známý dietní produkt, který s poměrně vysokým obsahem kalorií pomáhá při redukci hmotnosti díky vysokému obsahu bílkovin. Díky živinám, které produkt tvoří, se normalizují metabolické procesy v těle, zlepšuje se trávení a vysoký obsah vlákniny přispívá k dlouhodobému pocitu sytosti. Čočka také nasycuje tělo nezbytnými vitamíny a minerály, jejichž nedostatek se může objevit během hubnutí. Produkt můžete použít kdykoli, dokonce i k večeři, protože fazole jsou snadno stravitelné, ale neměli byste je zneužívat. Uplatnění v lékařství V oficiální medicíně se čočka nepoužívá, ale používá se v lidovém léčitelství. Zahraniční studie uvádějí jeho nutriční přínosy u diabetes mellitus tím, že snižují hladinu cukru v krvi. Kromě toho je považován za produkt, který pomáhá při stresu, zlepšuje náladu, normalizuje činnost urogenitálního systému a zlepšuje imunitu. Čočku je užitečné zařadit do jídelníčku pro ty, kteří sportují, drží dietu nebo dodržují vegetariánskou stravu. Čočka při vařeníČočka se na rozdíl od hrášku a cizrny vaří rychle – 30–40 minut. K snídani si z ní můžete připravit kaši a na oběd – polévky. Naklíčené fazole se přidávají do salátů, ochucují kořením a citronovou šťávou. Čočku lze použít i k přípravě sladkých pokrmů, jako jsou čokoládové lanýže (vyrobené z čokoládového krému). Dělají se z něj také palačinky, muffiny, řízky, paštiky. Při vaření je lepší přidávat do vroucí vody, aby se fazole nerozvařily.Jak vybrat správný obal čočky by měl být bez slz, před nákupem je potřeba zkontrolovat datum výroby – výrobek, který se chystá expirace by se neměla brát. Také v balení by neměl být žádný kondenzát, cizí částice, fazole by měly být vybrány stejné velikosti a jednotné barvy. Nekvalitní výrobek se naopak vyznačuje přítomností prachu a hmyzu v balení Jak a kolik skladovat Čočka může vydržet až 10 měsíců, ale je lepší ji skladovat maximálně šest. Fazole by měly být uloženy na suchém místě, aby vysoká vlhkost nevedla k hnilobě. Nejlepší je také uchovávat je v plátěné tašce nebo kartonové krabici.

Čočka byla oblíbenou potravinou našich předků. V moderním světě čočku nahradily jiné obiloviny. Pojďme si říci celou pravdu o luštěninách a o tom, jak jsou užitečné pro lidský organismus.

Čočka je jednoletá rostlina z čeledi bobovitých. Má mnoho odrůd.

Zrna byla nalezena v budovách z doby bronzové. Čočka byla oblíbená ve starověkém Egyptě, kde se z ní pekl chléb, odtud se vozila do Řecka a poté se rozšířila po Evropě. Ve starém Římě se používal jako lék. V naší zemi získal popularitu v XII století a byl nazýván “sochevitsa”. Ve středověku byla rostlina hlavní složkou stravy. Extrahovala se z něj mouka a pekl se chléb.

Chemické složení

Nutriční hodnota na 100 g – 295 kcal, bílkoviny – 24 g, tuky – 1,5 g, sacharidy – 46,3 g.

Tato kultura je bohatá na vitamíny a mikroelementy. Obsahuje hodně bílkovin, které tělo snadno vstřebává. Ze všech luštěnin je nejbohatší na železo, vitamín B1 a aminokyseliny. Nechybí ani stopové prvky: vápník, hořčík, draslík, fosfor, železo, omega-3, omega-6.

Nutričně je čočka na stejné úrovni jako chléb a cereálie. Obsahuje málo tuku, proto je oblíbený mezi těmi, kdo sledují postavu, a vegetariány, je dovoleno jíst během půstu.

Vzhledem k dostatečnému množství kyseliny listové (až 90 % denní hodnoty) se doporučuje těhotným ženám.

Čočka přináší lidskému tělu velké výhody:

Pro kardiovaskulární systém. Napomáhá krevnímu oběhu tím, že dodává buňkám kyslík. Snižuje cholesterol, zabraňuje tvorbě krevních sraženin, čímž snižuje riziko mrtvice a infarktu.

· Na nervy. Čočka má uklidňující vlastnosti, zlepšuje náladu, dodává pozitivní přístup, dodává energii, zvyšuje efektivitu, bystrost pozornosti a koncentrace, zlepšuje paměť.

· Pro gastrointestinální trakt. Tato kultura pomáhá při vstřebávání potravy, hraje klíčovou roli v metabolismu, zmírňuje zácpu, odstraňuje toxiny z těla.

· Zvláště užitečné pro ty, kteří trpí cukrovkou. Čočka je pomalý sacharid, který zpomaluje rychlost vstřebávání glukózy, čímž kontroluje hladinu cukru.

· Má antioxidační účinek. To vám umožní bojovat s volnými radikály a zabránit rozvoji rakovinných nádorů.

Škodlivost čočky

Tuto kulturu je přísně zakázáno jíst syrovou – kvůli toxickým látkám (phasin, phaseolunatit) dochází k jejich zabíjení při tepelné úpravě.

Opatrnosti by měli být ti, kteří mají dnu. Pamatujte, že čočka může způsobit nepohodlí v žaludku a zvýšit fermentační procesy, takže pokud máte různá gastrointestinální onemocnění, měli byste produkt odmítnout. Ze stejného důvodu byste ho neměli jíst před spaním.

Také je nejlepší ne, pokud máte problémy s ledvinami, protože se může hromadit kyselina močová.

Jak si vybrat a uložit čočku

Tento produkt je prezentován na regálech v obchodech v suché, konzervované formě a jako mouka. Čočka má různé odrůdy: hnědá, červená, beluga a puy. Nejoblíbenější je hnědá a nejrychlejší ve vaření je červená. “Beluga” vypadá jako černá semena, podobná kaviáru. Pui se vaří nejdéle, je také nejvoňavější, používá se hlavně na zdobení salátů a přesnídávek. Chléb a další výrobky pro vegetariány se pečou z mouky.

Při výběru produktu v plechovce zkontrolujte datum spotřeby, složení a posuďte stav plechovky. Musí být bez poškození a rzi. Celkový počet zrn ve srovnání s kapalinou by měl být více než poloviční.

Skladování suché čočky není delší než dva roky. Při výběru dbejte na celistvost zrn a nepřítomnost jakéhokoli hmyzu a škůdců v sáčku. Čočku z konzervy nebo balenou čočku skladujte na tmavém a suchém místě při pokojové teplotě.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: