Sušené datle: výhody a poškození těla, příznivé vlastnosti a kontraindikace

Faktická kontrola – kontrola faktických údajů v textu za účelem zjištění jejich spolehlivosti a správnosti, izolování a oprava nebo odstranění pochybných informací z materiálu.

Hrst datlí různých odrůd na světle zeleném pozadí

Datlová palma je důležitou plodinou na většině území Středního východu a její plody jedí miliony lidí po celém světě. Datle lze v mnoha ohledech považovat za superpotravinu, která obsahuje širokou škálu základních živin.

Odbornice na výživu Ekaterina Grigorovich hovoří o výhodách a škodách oblíbeného orientálního sušeného ovoce, o tom, kolik můžete denně sníst se zdravou stravou a jak si vybrat to správné.

Obsah kalorií a BJU datlí

Výživová a energetická hodnota na 100 g sušeného produktu je:

obsah kalorií – 277 kcal.

Datle mají nízký obsah tuku (0,1-0,5 %) a bílkovin (1-7 %), ale jsou bohaté na cukry – hlavně fruktózu a glukózu. Celkové množství cukrů je 44-88% v závislosti na odrůdě, stupni zralosti ovoce a pěstitelském prostředí.

Výhody datlí

Zdroj tryptofanu

Tryptofan je esenciální aminokyselina nezbytná pro normální fungování mozku. Předchází bolestem hlavy, poruchám spánku a snižuje agresivitu.

Tryptofan se podílí na produkci neurotransmiteru serotoninu, který hraje klíčovou roli v regulaci nálady a cyklů spánku a bdění.

Zdroj nerostů

Datle obsahují 10 minerálů, mezi hlavní patří selen, měď, draslík, hořčík a železo. Stejně tak fluor, který je užitečný pro ochranu zubů před kazem.

Sušené ovoce lze použít jako doplněk při nedostatku železa a nezpůsobuje vedlejší účinky, jako je nevolnost a bolest hlavy, které se mohou objevit u klasických doplňků železa.

Zdroj vitamínů

Datle jsou bohaté na vitamíny A, C a skupiny B: B1, B2, B3, B5, B6, B9. Pozor byste si ale měli dát na druh ovoce: čerstvé datle obsahují vyšší koncentraci vitamínů než datle sušené, které během sušení ztrácejí část živin.

Thiamin, riboflavin, niacin, kyselina askorbová, pyridoxin a vitamín A jsou v sušených datlích přítomny v relativně nízkých koncentracích.

Harm Dates

Jako každý produkt mají data kontraindikace. Sušené ovoce je například kontraindikováno u diabetu II. typu a obezity, protože má dosti vysoký glykemický index. To znamená vysokou míru vstřebávání glukózy, která ovlivňuje zvýšení hladiny cukru v krvi.

Ovoce byste neměli zneužívat, pokud často pociťujete nadýmání a průjem – může to být včetně intolerance fruktózy. Pokud chcete normalizovat váhu, dejte přednost čerstvému ​​ovoci. Datle jsou sice užitečné, ale přesto sladké, stejně jako všechny jejich deriváty: datlová pasta, datlový sirup atd.

Data v medicíně

Zlepšení trávicího traktu

Pravidelná konzumace datlí stimuluje proces trávení a zrychluje metabolismus, v důsledku toho působí mírně projímavě. Přitom to platí i naopak – fixace stolice průjmem.

Pozitivní vliv na nervový systém

Sušené ovoce je užitečné pro lidi se zvýšenou intelektuální zátěží: aminokyselina tryptofan obsažená v ovoci pomáhá stabilizovat psychiku, lépe zvládat stres a nervové vypětí.

Recepty s datlemi

Smoothie s datlemi

Složení:

pitný jogurt – 250 ml;

Příprava:

  1. Omyté datle zbavíme pecek, rozpůlíme je.
  2. Ananas oloupejte a náhodně nakrájejte.
  3. Do mísy mixéru dejte ovoce, přidejte jogurt a pár lístků máty a vyšlehejte do hladka.
  4. Pokud chcete mít nápoj vychlazený, přidejte led.

Rande Candy

Složení:

hořká čokoláda – 80 g;

ovesné vločky – 15 g;

kokosové vločky – 15 g.

Příprava:

  1. Hobliny a vločky zlehka opečte na suché pánvi bez oleje – 2–3 minuty za stálého míchání do zlatova.
  2. Nalijte ingredience do mísy mixéru a rozdrťte.
  3. Omyté a osušené datle nakrájíme na plátky a pošleme do mixéru, nasekáme.
  4. Do vzniklé směsi přidejte rozpuštěnou čokoládu a důkladně vyšlehejte do hladka.
  5. Mokrýma rukama tvoříme kuličky, podle potřeby je obalujeme v kakaovém prášku, kokosových vločkách nebo ozdobíme cukrářským posypem.
  6. Posledním krokem před podáváním je nechat bonbony půl hodiny v lednici, aby získaly hustší strukturu.

Jak vybrat termíny

V závislosti na odrůdě a rychlosti sušení mohou být datle měkké nebo suché. Příliš sušené ovoce můžeme namočit do teplé vody. Povrch ovoce by měl být matný, barevně jednotný, s celou slupkou, bez plaku a poškození.

Datle s četnými prasklinami ve slupce je lepší se vyhnout, protože byly s největší pravděpodobností ošetřeny louhem sodným (hydroxid sodný). Nekupujte plody s oloupaným a popraskaným povrchem – to je hlavní známka umělého sušení.

Nepřirozeně lesklé datle se také nedoporučují ke koupi: jsou ošetřeny parafínem, glycerinem nebo rostlinnými tuky. Ano, poskytuje prezentaci, ale nepřináší žádnou výhodu. A samozřejmě si před nákupem prostudujte složení a vybírejte jen ty plody, které nemají navíc glukózu a oxid siřičitý.

Jak ukládat data

Přímé sluneční záření a vysoké teploty nepříznivě ovlivňují trvanlivost a chuť produktu. Pro dlouhodobé skladování lze ovoce zmrazit, pokud je okamžitě konzumováno – pro skladování byste měli zvolit papírové sáčky nebo skleněné nádoby s pevným víkem.

Datle skladujte ve vzduchotěsné nádobě na suchém, tmavém a chladném místě. Před použitím je třeba ovoce omýt: vložte je na 10 minut do nádoby se studenou vodou (do vody můžete přidat 1 lžičku citronové šťávy nebo přírodního jablečného octa), poté důkladně opláchněte pod studenou vodou, připravte si papírovou utěrku a dát na to datle – Měly by dobře uschnout.

Populární dotazy

Je možné jíst datle s cukrovkou

Při cukrovce by měly být datle vyřazeny z jídelníčku kvůli vysokému glykemickému indexu. Použití sušeného ovoce může vést k prudkému skoku v hladině cukru, a to je přímé zdravotní riziko při cukrovce a inzulínové rezistenci.

Kolik datlí můžete sníst za den

Vzhledem k tomu, že datle jsou vysoce kalorický produkt, neměli byste se s nimi příliš unést. Musíte se také ujistit, že jejich použití nezpůsobuje alergické reakce a nežádoucí důsledky pro gastrointestinální trakt.

Pokud nemáte žádné kontraindikace, přípustná rychlost je 8-10 plodů denně (v závislosti na odrůdě mohou mít data různé velikosti).

Je možné jíst datle při hubnutí

Sušené ovoce se často volí jako zdravá alternativa sladkostí. Pro ty, kteří dodržují správnou výživu, datle na dezert neublíží. Ale bude těžké zhubnout kvůli vysokému obsahu kalorií, takže je můžete jíst, ale porce by měla být omezena.

Nyní máme komunitu na VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!

Odborník hovoří o prospěšných i škodlivých vlastnostech sušeného ovoce a také o tom, jak datle správně skladovat a vybírat.

Obsah

Výživová hodnota a složení datlí

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Datle jsou známé plody palem, které obvykle rostou v tropech. Od starověku sloužily tyto plody jako hlavní druh jídla v zemích Afriky a Dálného východu. Jejich velikost a barva přímo závisí na regionu, ve kterém ovoce dozrálo. Jedí se jak syrové, tak sušené. Čerstvé plody mají obvykle spíše kyselou sladkou chuť a nažloutlou barvu, po usušení získávají bohatou sladkou chuť s medovým nádechem, slupka zhnědne. V Rusku lze sušené datle najít v prodeji. Jak jsou tedy užitečné?

8927_R06_infographic_dates.jpg

Datle jsou skutečně velmi výživné ovoce, jsou bohaté na různé vitamíny a minerály, takže mohou být skvělou sladkou svačinkou pro ty, kterým záleží na zdraví a chtějí se vyhnout konzumaci „prázdných kalorií“ z cukrovinek.

Když už mluvíme o výhodách datlí pro tělo, musíte začít s vlákninou. Tato dietní vláknina není v těle trávena a působí jako přírodní čistič: aktivují metabolismus, pomáhají gastrointestinálnímu traktu a umožňují toxinům včas opustit tělo. Další důležitý bod: vláknina přispívá k zasycení, což znamená, že po snědení datlí nebudete mít dlouho hlad.

Datle jsou výjimečně bohaté na křemík, pouhých 30 g vám může poskytnout požadovaný denní příjem tohoto životně důležitého prvku, který je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, elasticitu cév a správnou funkci srdce, pokožky, vlasů a nehtů.

Datle obsahují hodně chromu, který je nepostradatelný pro správný metabolismus tuků v těle. Nedostatek chrómu často vede k pomalejšímu spalování tuků, nadváze a obezitě. Další důležitý fakt: chrom podporuje činnost štítné žlázy, podílí se na tvorbě imunity, což je důležité zejména v mimosezóně.

Datle obsahují vitamíny skupiny B, které se přímo podílejí na procesech buněčného metabolismu a energetického metabolismu. Důležité pro fungování centrálního nervového systému, mozku, imunitního systému. Bez nich je normální činnost oběhového a kardiovaskulárního systému nemožná.

Hořčík je dalším nezbytným prvkem pro fungování nervového systému. Mimo jiné je velmi důležitý pro regulaci procesů spánku a bdění.

Kromě toho datle obsahují mnoho dalších důležitých prvků – draslík, vápník, mangan, měď, selen, železo, vitamín PP, vitamín K. To vše dělá z ovoce výborný a poměrně dostupný zdroj energie.

Jaká jsou užitečná data

Prodloužit mládí. Datle jsou z nějakého důvodu považovány za jeden z nejbohatších zdrojů antioxidantů. Tyto látky chrání buňky před volnými radikály, které vyvolávají škodlivé oxidační reakce a aktivují proces stárnutí. Potraviny bohaté na antioxidanty vás udrží mladé na buněčné úrovni.

Aktivujte imunitu. Další důležitou vlastností antioxidantů je schopnost posilovat vlastní obranyschopnost organismu a odolávat tak škodlivým účinkům virů a bakterií.

Lékaři dlouho hledali náhradu za antibiotika, která mají mnoho vedlejších účinků. Podařilo se prokázat, že některé složky přírodních produktů se časem mohou stát náhradou za konvenční léky. Podařilo se například prokázat, že extrakty z listů datlové palmy a semen plodů mají antibakteriální aktivitu.

Pomáhá udržovat zdraví kostí. Datle obsahují prospěšné minerály (hořčík, draslík a vápník), které mohou zabránit onemocnění kostí, včetně osteoporózy.

Zlepšit trávení. Datle mají vysoký obsah vlákniny, proto se doporučují pravidelně zařazovat do jídelníčku pro ty, kteří často trpí zácpou. Potraviny bohaté na vlákninu vám umožní aktivovat práci střev a zapomenout na nepříjemné příznaky.

Proč jsou data pro ženy užitečná

Důležité pro pokožku, vlasy a nehty. Díky bohatému složení živin a vysokému obsahu antioxidantů lze datle nazvat přírodním vitamínovým komplexem, který dokáže podpořit zdravé vlasy a nehty, zachovat mladistvou pokožku.

Prevence osteoporózy. Není žádným tajemstvím, že s věkem ženy ztrácejí hustotu tenké tkáně. Pro udržení silných kostí a prevenci osteoporózy je velmi důležitá vyvážená strava. Datle, které obsahují vápník, křemík, hořčík a další důležité prvky, dodají tělu potřebnou výživu.

Jaké jsou výhody datlí pro muže

Prevence kardiovaskulárních onemocnění. Díky vysokému obsahu draslíku a sodíku mohou být datle výborným prostředkem prevence srdečních chorob.

Prevence obezity. Pokud zcela nahradíte obvyklé dezerty malým množstvím datlí (ne více než 100 g denně), můžete snížit obsah kalorií ve stravě a udržet váhu pod kontrolou.

Zvýšené libido. Od starověku byly datle považovány za prostředek na posílení mužské potence a moderní výzkumy to potvrzují. Díky složení bohatému na vitamíny a minerály mohou být tyto sladké plody skutečně velmi prospěšné pro mužské zdraví.

Jak mohou datle škodit tělu?

I přes dobré nutriční vlastnosti a bohaté složení živin nemůže datle jíst každý. Lékaři je tedy nedoporučují těm, kteří mají diagnostikovaný syndrom dráždivého tračníku. Při tomto onemocnění mohou datle způsobovat nepříjemné příznaky z trávicího traktu – hlavně zažívací potíže a nadýmání.

Opatrní by měli být i alergici: pokud jste datle ještě nezkoušeli, měli byste začít s jedním drobným ovocem a sledovat reakci.

Kdo má problémy s trávením, neměl by jíst více než jednu nebo dvě datle najednou, protože plody obsahují cukerný alkohol – sorbitol, který může vyvolat průjem.

Z jídelníčku se také vyplatí vyřadit datle s intolerancí fruktózy. Diabetikům se doporučuje, aby se před konzumací těchto sladkých plodů poradili s lékařem: datle mají vysoký glykemický index, a proto mohou způsobit poměrně prudké poklesy hladiny cukru v krvi.

Můžete jíst datle každý den?

Pokud neexistují žádné kontraindikace, lze data jíst každý den. Optimální množství závisí na celkové stravě a obsahu kalorií, věku, hmotnosti a metabolických vlastnostech každého člověka. Je důležité pochopit, že datle jsou zdravý, ale poměrně vysoce kalorický produkt. 100 g obsahuje asi 290 kalorií. Ti, kteří se řídí váhou, by proto neměli jíst více než 4-5 datlí denně.

Je možné jíst datle při hubnutí?

Je možné zařadit datle do jídelníčku pro ty, kteří chtějí zhubnout? Tato otázka vždy vyvolává mnoho diskuzí. Při správném hubnutí je nejdůležitější vyvážená strava. Jde o rozumnou, správně sestavenou dietu, která vám umožní zbavit se přebytečných kilogramů bez újmy na zdraví a neméně důležité si výsledek udržet. Odborníci na výživu již dlouho vědí, že přísná omezení fungují jen velmi krátkou dobu a poté vyvolávají recidivy.

Proto odpovím takto: pro ty, kteří chtějí postupně zhubnout a zároveň si zachovat zdraví a kvalitu pokožky, můžete datle jíst v malém množství. Dva až tři kousky denně, nejlépe ráno, jako svačina. To vám dá příležitost jíst zdravou sladkost, nepociťovat přísná omezení a nakonec se stát štíhlejšími. Ještě lépe, když k datlím během svačiny přidáte pár oříšků. Pomalé sacharidy + vláknina + bílkoviny je skvělá kombinace, která vám umožní vychutnat si bohatou chuť, poskytnout pocit sytosti a poskytnout tělu užitečné prvky.

Jak vybrat termíny

Při výběru termínů je nejrozumnější zaměřit se na vzhled. Na pokožce by neměly být žádné malé krystalky cukru. Pokud ano, naznačuje to, že plody byly namočené v cukrovém sirupu, aby se prodloužila trvanlivost. Přebytek cukru samozřejmě nepotřebujeme.

Slupka by měla být hladká a samotné datle by měly být masité. Pokud plody vypadají suché a scvrklé, pak pravděpodobně nejsou příliš čerstvé a budou méně chutné než hladké.

Datle je lepší kupovat v balení, a ne na váhu. Můžete si tak zkontrolovat datum spotřeby a mít jistotu, že vyberete kvalitní produkt.

Datle skladujte nejlépe na tmavém a suchém místě tak, že je vložíte do nádoby s vakuovým víkem. Před použitím ovoce nezapomeňte umýt.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: