Proč jsou rajčata užitečná: užitečné vlastnosti rajčat a kontraindikace

Každý slyšel o výhodách rajčat pro tělo. Existují ale nějaká tajemství, jak udělat tuto zeleninu co nejzdravější? Jaké jsou zdravotní přínosy rajčat? A stanou se zdrojem vitamínů a minerálů stejně pro všechny? O tom a mnoha dalších věcech vypráví odborník Roskachestvo.

Obsah

Jaké jsou výhody rajčat?

Rajčata jsou jedlé plody rostliny z čeledi hluchavkovitých pocházející z Jižní a Střední Ameriky. Je vynikajícím zdrojem draslíku a vitamínů C, K a A. Kromě toho jsou rajčata obzvláště bohatá na lykopen, důležitý fytonutrient s antioxidačními vlastnostmi. Podle Consumer Reports s odkazem na studii z roku 2020 mají muži, kteří jedí rajčata každý den, o 28 % nižší riziko vzniku rakoviny prostaty. Také lykopen může chránit pokožku během silného slunečního záření.

Syrová nebo zpracovaná rajčata: Co je výhodnější?

Chcete-li získat maximální užitek z rajčat, lékaři doporučují jíst tuto zeleninu nejen syrovou, ale také zpracovanou.

Semčuková

– Lykopen se nachází v mnoha červenooranžových částech rostlin, ale nejvíce lykopenu obsahují rajčata. Protože se jeho biologická dostupnost při tepelné úpravě zvyšuje, jsou při dietě velmi užitečná nejen smažená, ale obecně tepelně upravená rajčata (dušená, pečená, grilovaná atd.). Rajčata můžete také rozmixovat, abyste zvýšili biologickou dostupnost lykopenu. Strava s vysokým obsahem lykopenu je spojována s mnoha zdravotními přínosy, od zlepšené kardiovaskulární funkce po lepší ochranu proti různým typům rakoviny.

Konzumace 200 gramů červených rajčat vám zajistí doporučenou denní dávku lykopenu (≥5 mg denně) a také půl sklenice rajčatové šťávy.

Karotenoidy, mezi které patří lykopen, jsou rozpustné v tucích, což znamená, že se lépe vstřebávají, jsou-li užívány s tuky. Pamatujte však, že ne všechny tuky jsou si rovny, a zkuste si vybrat zdravější možnosti, jako je olivový olej, avokádo nebo sýr.

infographic-lykopen.jpg

Nezralá rajčata – vitamíny spolu s dusičnany?

Pro konzumaci je nejlepší zvolit středně měkká rajčata, jasná a voňavá. Celá čerstvá zralá rajčata, připravená ke konzumaci, se nejlépe skladují při pokojové teplotě. Pokud je rajčat příliš a chcete je uchovat déle čerstvé, jak radí výživová poradkyně, můžete je dát na pár dní do lednice. Mějte však na paměti, že uchovávání rajčat po dlouhou dobu v lednici se může stát moučnými.

Nezralá rajčata lze na den nebo dva umístit do papírového sáčku s banánem nebo je postavit na slunný parapet stopkou nahoru. Díky tomu rajčata rychleji dozrávají.

V květnu 2020 připravil Rosselchoznadzor doporučení k používání hnojiv a přípravků používaných k boji proti škůdcům a chorobám rostlin. Je důležité si uvědomit, že se jedná pouze o doporučení, takže pokud si nejste jisti, v jakých podmínkách byla vaše rajčata vypěstována, je nejlepší je buď nekupovat vůbec, nebo nejíst nezralá rajčata, protože jejich hladiny dusičnanů a pesticidů mohou být povýšen.

Vitamíny získáme z nezralých rajčat ze supermarketu, ale spolu s nimi riskujeme, že dostaneme pesticidy s dusičnany.

Čím pestřejší, tím lepší

Abyste z rajčat získali co největší užitek, je důležité si uvědomit, že ve vyvážené stravě existuje prostor pro různé možnosti stravování. Vybírejte čerstvá rajčata do salátu, rajčata pečte, dusíme, vaříme na grilu, přidáváme do polévek. Obecně, jak vysvětluje nutriční terapeutka Nagima Semchukova, čím pestřejší, tím lepší.

Mnoho lidí má rádo konzervovaná rajčata, ale je důležité omezit jejich použití na osoby trpící hypertenzí kvůli vysokému obsahu sodíku. Existuje také řada stavů, při kterých by mělo být používání rajčat omezeno (alergie, některá onemocnění trávicího traktu). Pokud máte tato onemocnění, měli byste se poradit se svým lékařem.

Přečtěte si o studii Roskachestvo o rajčatové šťávě ZDE.

Rajče – nepřítel kloubů?

Mezi lidmi s různými formami onemocnění kloubů existuje názor, že rajčata mohou způsobit zánět kloubů. Proto se lidé trpící artritidou ve své stravě vyhýbají rajčatům, stejně jako některým dalším produktům z čeledi lilkovitých (brambory, paprika, lilek). Jsou ale tyto potraviny skutečně nebezpečné pro klouby? Vysvětluje Nagima Semčuková:

„Navzdory tomu, že jde o pupalku, rajčata neobsahují solanin, jedovatou látku, která se často vyskytuje v zelených bramborách.

V současné době existuje více diet najednou, které opravdu doporučují vyloučení rajčat při kloubních onemocněních. Jde například o v poslední době oblíbený autoimunitní protokol (AIP) a bezlektinovou dietu. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje dostatek vědeckých důkazů, které by podpořily výhody těchto diet. Obě tyto diety jsou navíc velmi omezující a jejich dlouhodobé dodržování může vést k nutričním deficitům s následnými komplikacemi.

U kloubních onemocnění je mnohem důležitější redukovat nadváhu dodržováním vyvážené stravy, vyloučením přidaného cukru a trans-tuků, snížením obsahu nasycených tuků ve stravě a teprve poté individuálně zvážit další výživová doporučení.

infographic-tomato.jpg

Jak si vybrat lahodná rajčata

Věnujte pozornost vzhledu. Zpravidla jsou chutnější rajčata nepravidelného tvaru. Rajče by mělo být elastické, ne měkké, ale ani tvrdé. Nemělo by mít žádné poškození, zelené skvrny, spáleniny od slunce.

Podívejte se na “ocas”. Pokud je zelená, pak zelenina na pultu ještě neztuhla. Rajčatům s poškozenými „ocásky“ je lepší se vyhnout.

Ovoce rozetřete a přivoňte. Rajčata by měla mít bohatou příjemnou vůni. Pokud voní kysele, je zelenina zatuchlá a začala hnít.

Přečtěte si o našem výzkumu rajčat ZDE.

Sledujte novinky, předplatit pošta.

Při citování tohoto materiálu aktivní odkaz na zdroj požadováno.

Rajčata jsou zelenina pocházející z Jižní Ameriky, která je široce rozšířena po celém světě. Jsou bohaté na mnoho minerálů, vitamínů a antioxidantů.

Podle četných studií mají čerstvá rajčata pro lidské tělo hmatatelné výhody. Snižují krevní tlak a zabraňují rozvoji srdečních onemocnění, posilují kosti a zlepšují vidění, snižují riziko zhoubných novotvarů a podporují hubnutí.

10 užitečných vlastností

Zde je 10 nejlepších zdravotních přínosů rajčat podpořených vědou.

1. Bohaté složení

rajčata

Rajčata jsou bohatá na vlákninu, z níž je 87 % nerozpustných a jsou to prebiotika nezbytná k udržení přiměřeného kvalitativního a kvantitativního složení střevní mikroflóry. Základem vláken jsou hemicelulóza, celulóza a lignin.

Rajčata také obsahují řadu vitamínů a minerálů:

  1. Vitamin C. Silný antioxidant, který pomáhá normalizovat metabolismus a snižovat tělesnou hmotnost. 1 středně velké rajče poskytuje až 28 % doporučené denní potřeby.
  2. Draslík. Nezbytné pro prevenci rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.
  3. Vitamín K1. Je regulátorem srážení krve a udržuje kostní minerální hustotu.
  4. Kyselina listová. Poskytuje plný růst tkání a udržuje funkční aktivitu buněk. V těhotenství je nesmírně důležitá pro správný vývoj orgánů nenarozeného dítěte.

Hlavní antioxidanty rostliny jsou:

  1. Lykopen. Je to pigment, který dává rajčatům červenou barvu. Vědci tvrdí, že užívání této látky je spojeno se sníženým rizikem rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění.
  2. Beta karoten. Přeměňuje se na vitamín A, který podporuje normální vývoj všech tkání (zejména orgánu zraku), zpomaluje stárnutí.
  3. z Naringenu. Je to bioflavonoid, který se nachází ve slupce rajčat. Snižuje chronické záněty a chrání buněčné membrány před různými poškozeními.
  4. Kyselina chlorogenová. Snižuje krevní tlak a chrání stěny tepen před aterosklerotickým poškozením a tvorbou trombotických hmot.

Rajčata obsahují mnoho cenných látek, které jsou prospěšné pro člověka a poskytují spolehlivou prevenci řady nejčastějších onemocnění.

2. Udržování zdraví srdce a cév

Onemocnění kardiovaskulárního systému (ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu, cévní mozkové příhody) jsou nejčastější příčinou úmrtí ve všech rozvojových zemích.

Vědci z Finska zjistili, že lykopen a betakaroten výrazně snižují riziko ischemické choroby srdeční a mrtvice.

Podle odborníků z Japonska rajčata snižují koncentraci nejškodlivějšího cholesterolu v krvi – lipoproteinů o nízké a velmi nízké hustotě, které se mohou ukládat ve stěnách tepen (včetně koronárních) a tvoří aterosklerotické pláty.

Rajčata také snižují intenzitu procesů volných radikálů a inhibují chronický zánět. Toto působení navíc chrání kardiovaskulární systém před časným rozvojem smrtelných onemocnění.

Americké studie prokazují vysokou účinnost s cílem snížit “viskozitu” krve.

Užívání rajčat je také spojeno s nízkým rizikem trombotických a tromboembolických komplikací jakéhokoli charakteru.

Konzumace rajčat je spojována se snížením nejčastějších a smrtelných kardiovaskulárních onemocnění.

3. Snížení krevního tlaku

Hypertenzí trpí podle různých zdrojů až 70 % dospělé populace.

Podle amerických vědců obsahují rajčata velké množství draslíku, který uvolňuje hladké svaly stěn cév, což způsobuje jejich roztahování a snižování krevního tlaku.

Vysoký příjem draslíku (omezení kuchyňské soli na 3 gramy denně) je také spojen s 20% nižší pravděpodobností úmrtí z jakékoli příčiny.

Neméně důležitou roli hraje kyselina chlorogenová. Japonští vědci tvrdí, že tato látka účinně snižuje systolický a diastolický krevní tlak u jedinců se středně těžkou arteriální hypertenzí (až 160/100 mm Hg). Zároveň kyselina chlorogenová, i když je užívána ve vysokých dávkách, nezpůsobuje klinicky významné vedlejší účinky.

Rajčata díky velkému množství draslíku a kyseliny chlorogenové pomáhají snižovat krevní tlak a zabraňují časnému rozvoji hypertenze.

4. Prevence rakoviny

Nedávné vědecké studie ukazují, že rajčata mohou zabránit rozvoji zhoubných novotvarů.

Podle vědců ze Spojených států rajčata díky vysokému obsahu lykopenu snižují u mužů pravděpodobnost rakoviny prostaty a také rakoviny žaludku a plic.

Bylo prokázáno, že rajčata snižují riziko rakoviny prsu u žen. Biologický účinek je spojen s přítomností karotenoidů v kompozici.

Rajčata jsou také bohatá na antioxidační látky (vitamín C), které chrání buňky před volnými radikály, které mohou poškodit genetickou strukturu a způsobit patologickou proliferaci.

Zařazení čerstvých rajčat do jídelníčku snižuje riziko vzniku zhoubných novotvarů v různých orgánech (žaludek, mléčné žlázy, plíce, prostata).

5. Zlepšete zdraví pokožky

Rajčata jsou bohatá na lykopen, stejně jako další rostlinné sloučeniny, které chrání pokožku před škodlivým UV zářením ze slunce a spálením. K tomuto závěru došli vědci z Německa.

Také rajčata (díky vysokému obsahu vitamínu C) normalizují metabolismus na úrovni pokožky, poskytují prevenci hnisavých zánětlivých onemocnění, zvyšují elasticitu a pevnost.

6. Posilujte kostní tkáň

Rajčata jsou bohatá na vitamín K, který se přímo podílí na metabolismu kostí.

Podle vědců z Dánska vitamin K aktivuje proteiny odpovědné za ukládání iontů vápníku v kostech. Dochází tak k posílení kostí: zvyšuje se minerální hustota kostní tkáně, snižuje se riziko vzniku patologických zlomenin.

Tato okolnost je zvláště důležitá pro starší osoby, stejně jako pro ženy v období menopauzy.

7. Ochrana očí

Lykopen, lutain a beta-karoten jsou silné antioxidanty, které zvyšují odolnost zrakových orgánů vůči účinkům slunečního záření, zabraňují vzniku degenerativních změn v makule a zabraňují časnému rozvoji šedého zákalu – zakalení čočky.

Odborníci z USA zjistili, že rajčata mohou snížit aktivitu věkem podmíněné involuce očního aparátu, zlepšit prokrvení oční bulvy a zpomalit pokles zraku.

Doporučuje se pravidelně konzumovat rajčata, aby se zachovala adekvátní funkce zrakového orgánu a zabránilo se změnám souvisejícím s věkem.

8. Prevence a zlepšení průběhu diabetu

Rajčata jsou dobrým zdrojem vlákniny.

Bylo prokázáno, že dietní vláknina významně snižuje hladinu krevního cukru u diabetiků XNUMX. typu a snižuje postprandiální hladinu celkové glukózy u diabetiků XNUMX. typu.

Konzumace rajčat proto může zlepšit průběh cukrovky, snížit dávku hypoglykemických léků nebo užívaného inzulínu.

Zelenina je také schopna oddálit časný vývoj této nemoci.

Rajčata poskytují prevenci a zlepšují průběh diabetu XNUMX. a XNUMX. typu tím, že snižují hladinu glukózy v krvi.

9. Rajčata jsou účinná při hubnutí

Rajčata jsou jedinečnou zásobárnou vitaminu C a dalších antioxidačních látek, které mění metabolismus na úrovni tukové tkáně, zvyšují intenzitu oxidace adipocytů za účelem získání energie pro uspokojení vlastních potřeb organismu.

Vitamin C také zpomaluje rychlost tvorby tukových zásob (zejména břišních).

Je také známo, že jakékoli antioxidanty mají výrazný protizánětlivý účinek a tuková tkáň je ve stavu neustálého chronického zánětu. Na pozadí inhibice tohoto procesu dochází ke zlepšení mikrocirkulace a metabolismu, což může pomoci zpomalit ukládání tuků v těle a urychlit hubnutí.

Zařazení rajčat do jídelníčku tedy napomáhá rychlejšímu hubnutí a udržení přiměřené tělesné hmotnosti.

10. Výhody pro těhotné ženy

Čerstvá rajčata jsou zdrojem kyseliny listové, která je nezbytná pro správnou tvorbu neurální trubice plodu a prevenci anomálií v jejím vývoji.

Ženám se doporučuje pravidelně konzumovat kyselinu listovou několik měsíců před plánovaným početím a také během těhotenství.

Přestože rajčata obsahují malé množství kyseliny listové, vědci z Maďarska je doporučují zařadit do jídelníčku, protože zejména v těhotenství je preferován přirozený způsob získávání biologicky aktivních látek.

Rajčata jsou nesmírně důležitá pro správnou tvorbu nervové soustavy u plodu, protože obsahují kyselinu listovou.

Možná poškození a kontraindikace

Rajčata jsou ve většině případů lidským tělem dobře snášena.

Ve vzácných případech se mohou vyvinout alergické reakce, které jsou obvykle mírné. Extrémně vysoká citlivost organismu na rajčata (anafylaktický šok, angioedém aj.) je vzácná.

Je důležité poznamenat, že byly zaznamenány případy zkřížené alergie. Pokud jste alergičtí na latex nebo pyl z jiných rostlin, konzumace rajčat může být pro vaše zdraví nebezpečná.

Rajčata nejsou kontraindikována pro těhotné ženy (při absenci alergií). Naopak jsou nesmírně důležité pro správný vývoj tkání nenarozeného dítěte. Doporučená denní dávka je do 500 gramů denně.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: